آغازاجرای طرح "ابلاغ الکترونیکی" قوه قضائیه در یزد

به گزارش یزدی نیوز معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد با اشاره به اینکه صدور و تحویل کاغذی ابلاغیه در کشور پایان یافت، گفت: اجرای طرح “ابلاغ الکترونیکی” قوه قضاییه در یزد آغاز شد.
حجت اسدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد در ارتباط با ارسال ابلاغیه‌های دادگستری یزد اظهار داشت: در گذشته و به صورت سنتی بعضی از ابلاغیه‌ها از زمان وصول تا اعلام به مخاطب و بازگشت به دفتر حتی ممکن بود بیشتر از سه ماه به طول انجامد.

وی افزود: از هر ۱۰۰ برگ ابلاغی که در روش سنتی تحویل می‌شد، ۹۰ مورد به دست شخص مخاطب نمی‌رسید، در بسیاری موارد هم ممکن بود که شخصی در محل مورد نظر حضور نداشته باشد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد ادامه داد: در شهرستان یزد حدود ۵۰۰ هزار ابلاغیه در طول سال داشتیم و به خاطر هر ابلاغیه سه برگ کاغذ مورد استفاده قرار می‌گرفت و نیروی انسانی هم زمان زیادی برای تحویل این ابلاغیه‌ها صرف می‌کرد.

اسدی گفت: در راستای رفع این مشکلات، مجوز قانونی برای ابلاغ الکترونیک صادر شد و زمینه‌ای فراهم شد که تمام مشکلاتی که در راستای صدور و تحویل ابلاغیه‌ها به صورت سنتی وجود داشت برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ الکترونیک در قانون لازم و معتبر شناخته شد، گفت: در این قانون بیان شده هر کسی قصد ورود به قوه قضاییه دارد،  لازم است که یک ایمیل و شماره تلفن همراه داشته باشد و هویت خود را به سامانه sana.adliran.ir  ثبت کرده و پس از آن وارد شود.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد با اشاره به اینکه پس از ثبت‌نام، رمز مربوط به اشخاص به تلفن همراهشان ارسال می‌شود، گفت: با راه‌اندازی و آغاز به کار سامانه ابلاغ الکترونیک و حذف ابلاغ کاغذی، تمام اوراق قضایی برای ابلاغ به حساب کاربری ثبت نام فرستاده می‌شود.

اسدی با تاکید بر اینکه هر یک از افراد تنها یک مرتبه در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، گفت: اطمینان از دریافت صحیح ابلاغیه، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی افراد، کاهش اطاله دادرسی و سرعت رسیدگی، افزایش دقت در روند کار، کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در رسیدگی و جلوگیری از جعل از جمله محاسن این طرح به حساب می‌آید.

وی گفت: از زمان اجرای این طرح، ۸۰ درصد افرادی که پیامک صدور رای را دریافت می‌کردند، به پیامک بسنده نکرده و برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر به سامانه هم مراجعه می‌کرد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد به هزینه ۱۵۰ میلیارد تومانی قوه قضائیه برای ابلاغیه‌های کاغذی در طول سال گفت: به وسیله  طرح سامانه ثنا، الان این هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند چرا که ابلاغ به صورت الکترونیکی انجام شده و کاغذ از روند ابلاغیه حذف شده است.

اسدی با اشاره به اینکه دفاتر خدمات قضایی می‌توانند برای ثبت نام مبلغ ۱۰ هزار تومان دریافت کنند، گفت: در شهرستانهای استان یزد به دلیل اینکه هنوز دفاتر خدمات قضایی ایجاد نشده، ثبت نام به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه رمز عبور به موبایل افراد ارسال می‌شود، حتما باید این رمز را حفظ کنند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود افرادی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند، شماره همراه یکی از نزدیکان خود از جمله همسر یا فرزندان را در سامانه ثبت کنند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد در ارتباط با جایگاه استان یزد گفت با وجود اینکه اطلاع‌رسانی خاصی در ارتباط با این طرح در استان هنوز انجام نشده، بر اساس آخرین گزارش‌های وصول شده، استان یزد رتبه اول ثبت نام را به خود اختصاص داده است.

منبع: تسنیم
 

 

اخبار مرتبط

ثبت نظر

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

اپلیکیشن یزدنیوز